söndag 22 september 2013

Enhenna och grannarna. Del ett.



På den tiden sommarn var evig och livet bekymmerslöst hände det ändå att man var göralös. Då kunde man hälsa på familjen Olssonnilssoneriksson. Det var visserligen med blandade känslor man besökte familjen Olssonnilssoneriksson, men nöden hade ingen lag då heller, och var man grannar så var man och hade man inget att göra så hade man inte. Fördelarna vägde upp nackdelarna, vilket man alltid kom fram till efter lite funderande.

Fördelar:
1 det fanns hund
2 det fanns kakor
3 det fanns massor av katter
4 det var spännande
5 man kände sig modig och vuxen.

Nackdelar:
1 det luktade illa
2 det fanns risk att nån var full
3 någon kunde ställa nyfikna frågor som man inte ville svara på
4 den vita katten var elak.

Det var ett helt gäng som bodde i Olssonnilssonerikssons. Som mest var dom fem. Vi visste inte riktigt hur det gick till för det var ett pyttelitet hus och vi lyckades aldrig se alla rum. Det var osäkert om det fanns nåt annat än ett kök och ett rum ovanpå. Tanterna hade förkläden och gubbarna hade hängslen. Alla var rätt snälla och blev för det mesta glada när det kom barn på besök. Möjligen för att de var barnkära, som mamma sa på den tiden att en del var, men också för att få lite information om livet utanför Olssonnilssonerikssons hus. Och allra mest om livet innanför grannarnas hus.

En dag kom min vän Peter. Han var övertygad om att Olssonnilssoneriksson på något sätt var fiender, vilket var oerhört spännande då han gärna kryddade min tillvaro med lite påhitt. Att jag, som rörde mig som hemma på fiendemark, kunde ge honom fritt tillträde till Olssonnilssonerikssons betydde att han kunde ta sig in och utföra vissa uppdrag. Just den här dagen var det dragbomber som var uppdraget.

"Man sätter en i skafferidörren, vettu, och sen blir dom döskraja när det smäller!"
Jag frågade hur det skulle gå till och han förslog genast att jag skulle uppehålla fienden på något sätt. Till exempel genom att be att få se på sköldpaddorna ute i tunnan. Då skulle jag säkert få eskort dit och så var kusten klar.

Jag funderade en stund på det och tänkte att det kanske kunde gå. Att Olssonnilssonerikssons skulle bli skrämda hade jag inga särskilda synpunkter på. Jag tog det rätt naturligt, det var ju Peters uppdrag. Vi styrkte oss med saft och bullar och promenerade sen iväg. Hela vägen dit, 50 meter om man genade i vår trädgård, repeterade Peter min del i det hela. Det skulle nog gå bra.

Redan i farstun backade vi nästan när fisklukten slog emot oss. Åhnej! Dom kokade sill! Det fick bli till att snabba på, annars kunde sillukten bita sig fast i skinnet. Just som vi tänkte ångra oss slog dörren upp och tant Hulda kom ut med en kastrull.
"Hm Hm..." sa hon.
"Hej", sa vi. Sen gick vi bara in. Vi hade ju liksom stått där och kunde inte bara vända.
"Mjahaja", sa farbror Fritte som satt vid bordet och skalade potatis.
"Jaa", sa vi.
Tant Hulda föste oss mot bordet och hällde upp saft i ett par glas. Vi kallsvettades av sillukten men var tvungna att sitta, det insåg vi. Vi fick lov att vänta ut måltiden. Eländes elände...
"Ni vill väl ha gädda?" sa farbror Fritte och glodde på oss genom glasögonen.
"Nätack!" svarade vi raskt på en gång. Himmel, det var värre än vi anat - gädda! Sånt åt vi aldrig för dom var så stygga. Åtminstone sa mormor det. Just då hoppades jag mycket på dragbomberna.
"Jodå!" sa farbror Fritte och slevade upp fisklik på sin tallrik, kokta med huvud och allt. Ett fisköga ramlade på bordet. Blää.
"Nu ska ni få smaka på nåt gott!" sa farbror Fritte och bet av en bit av ett fiskhuvud, sen flyttade han gaffeln från sin mun till Peters hopknipna. "Gapa!"

Peter backade så långt det gick på stolen men farbror Fritte var större och hade långa armar. Han trugade Peter som till sist fick lov att öppna munnen pyttelitet för annars hade han blivit stucken av gaffeln och det hade säkerligen inte varit så kul. Så därför fick han en liten tugga gäddhuvud med farbror Frittes spott på. Då skrek jag!

Jag skrek att mamma ropade på oss. Åtminstone hade min röst blivit en aning gäll. Som tur var fick det stopp på allt och Peter kastade sig ut så stolen nästan välte. Det var en befrielse att andas frisk luft och för stackars Peter var det en lättnad att få ett glas svagdricka ur flaskan i källaren, som jag bad mamma så snällt om. Vi berättade aldrig för någon vuxen om att Peter blivit förgiftad av gädda med Frittespott på. Vi berättade heller inte om dragbomberna men jag kan ju säga att Olssonnilssoneriksson hade en gruvelig hämnd att vänta. Men det är en annan berättelse.

//Enhenna.

6 kommentarer:

  1. Är det där sant? Men iaf. JAG var inne i rummet som låg halvvägs upp. Alltså i halva trappan. Där fanns en dörr stor som en lucka och ett litet rum innanför. Där bodde vår hjälte när han inte bodde i väntkurn. Väggen tapetserad med mittuppslag från FIB Aktuellt.

    SvaraRadera
  2. Klart att det är sant! Vaddå halvvägs upp? Är DET sant? Minns jag inte... Väntkurn! Där kunde ju allt hända! Det minns jag däremot.

    SvaraRadera
  3. Jag följer med stort intresse denna diskussion....undras hur det är med minnet egentligen.....man minns nog det man vill minnas eller....?

    SvaraRadera
  4. Trappen var i två delar och mellan första och andra fanns en dörr in till nisses rum. Med tanke på hans väggar så är det ingen tvekan om att jag minns rätt. Det var ju "moderniteter" för mig, nåt sånt hade vi inte hemma... Minns precis hur det luktade i väntkurn också. Och Pelles TV med ständigt rullande bild. De trodde att det skulle vara så.

    SvaraRadera
  5. Lukten i väntkuren kan man bara inte glömma inte heller lukten i farstun hos nämnda personer.....även lukten när man klev på rälsbussen sitter kvar....

    SvaraRadera
  6. Nu är det dags för nästa. Tips: Lappo. Ske dä ha dick i peer? Växeln. Aronssons. Annyböle. åmychemär.

    SvaraRadera